
Serveis
El nostre àmbit d'intervenció es desenvolupa en el camp de la prevenció, diagnòstic i tractaments de les diferents problemàtiques que presenten les persones en la seva dinàmica personal, laboral/escolar i social.
- Àrea de Psicologia Clínica
- Àrea de Psicopedagogia-Logopèdia
Atenció infanto-juvenil
- Àrea de Psicologia Clínica
- Àrea de Logopèdia
Atenció adults
Tipus d'atenció
Depenent de l'àrea de treball
Treballem en equip i partim d'una concepció integral de l'ésser humà, tot valorant des de diferents perspectives, el tipus d'atenció que requereix cada persona, per tal d'oferir el tractament més adient a cada cas.
Psicologia Clínica
En tots els casos es comença realitzant un diagnòstic per tal de determinar el tipus d'atenció més adient, que pot ser de tractament psicoterapèutic o de seguiment.
L'atenció psicoterapèutica amb nens i adolescents planteja un treball amb els següents vessants:
- Psicoteràpia individual.
- Psicoteràpia individual amb objectius limitats.
- Entrevistes i orientació a pares.
- Atenció a famílies en situació de crisi (divorcis, separacions, defuncions, canvis en la dinàmica familiar, etc.).
- Atenció a famílies d'alt risc (dinàmica familiar molt desestructurada, mals tractaments, impossibilitat de tenir cura dels fills, etc.)
- Assessorament a parelles que vulguin adoptar nens o que els hagin adoptat, treballant amb ells sobre les dificultats de la trobada i propiciant una situació mútua que permeti també al nen adoptar aquests pares.
- Atenció a nens de petita infància quan, sense paraules, però sí a través de fòbies, enuresis, encopresis, dificultats en l'alimentació, etc. diuen que alguna cosa els fa patir. En aquest casos es treballa conjuntament amb els pares realitzant entrevistes d'orientació i assessorament.
Per concloure aquest apartat volem assenyalar que el nostre treball terapèutic té una orientació preventiva i interdisciplinar.
Servei d'atenció a adults
A partir d'algunes demandes de familiars dels nens atesos al Centre, es va iniciar un servei d'atenció a adults.
Després de les primeres entrevistes diagnòstiques es valora el tipus d'atenció més adient i s'orienta cap a una de les següents modalitats:
- Teràpia individual davant d'una demanda concreta.
- Psicoteràpia individual.
- Entrevistes d'orientació.
- Entrevistes familiars.
- Tractament de parella.
- Seguiments.
Psicopedagogia i logopèdia
- Diagnòstic i tractament individualitzat de les dificultats de llenguatge i/o aprenentatge.
- Avaluació i seguiment de casos.
- Elaboració de pautes i programes de tractament individual.
- Desenvolupament de programes d'assessorament a famílies, escoles i d'altres professionals.
- Orientació professional.
Tractaments
Quan necessitem consultar?
Psicologia clínica
Nens i adolescents
Prenem cura dels nens i adolescents amb trastorns bàsicament d'ordre emocional, psicosomàtics i de conducta, trastorns que el fan patir i obstaculitzen interferint en la seva dinàmica familiar i/o en el seu àmbit escolar i social. Aixi, atenem els nens i adolescents que pateixen:
- Trastorns d'ansietat (inhibició, estrès, fòbies, angoixa).
- Trastorns en l'estat d'ànim (depressió, baixa autoestima).
- Trastorn d'hiperactivitat amb o sense dèficit d'atenció (THDA).
- Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i Trastorn Global del Desenvolupament (TGD).
- Trastorns del son (insomni, hipersomni).
- Trastorns de comportament (conductes disruptives, agressivitat, inadaptació).
- Trastorns del control d'esfínteres (enuresi, encopresi).
- Trastorns de la personalitat (psicosi, esquizofrènia, trastorns obsessius).
- Trastorns alimentaris (anorèxia, bulímia).
- Trastorns de les conductes adictives (dependències, toxicomanies).
- Trastorns de la sexualitat.
Psicopedagogia
El tractament psicopedagògic parteix de la concepció que el nen aprèn com un subjecte integral que posa en marxa els seus recursos físics, intel·lectuals i emocionals a l'hora d'aprendre.
L'atenció psicopedagògica atén les següents problemàtiques:
- Trastorns psicomotrius (paràlisi cerebral, problemes de lateralitat, retards motrius).
- Trastorns perceptius, de memòria i d'atenció
- Dèficit intel·lectual (síndrome de Down, X Fràgil, Síndrome de Reet, síndrome de Prader-Willi, etc.).
- Trastorns del desenvolupament (retards maduratius).
- Trastorns específics del llenguatge escrit (dislèxies, disgràfies).
- Habilitats i tècniques d'estudi.
Logopèdia
Hi ha ocasions en les quals els problemes de la parla i del llenguatge són els qui alerten les famílies i educadors per dur els nens a consultar.
A les primeres etapes de la infància, l'adquisició i el domini de la llengua adquireix especial importància. El llenguatge és l'expressió dels nostres desitjos i aspiracions, organitza el nostre pensament, regula els nostres actes i permet atribuir significat a la realitat que ens envolta.
És justament el marc escolar, on es requereixen uns determinats nivells de llenguatge con a requisit indispensable per accedir a la major part dels aprenentatges escolars, el lloc on es detecten en nombroses ocasions nens amb dificultats en aquesta àrea.
Ja sigui per causes fisiològiques, psíquiques o sensorials, són freqüents els casos de nens en els quals l'ús i el domini de la comunicació es troben pertorbats donant lloc a diferents patologies.
Les problemàtiques més freqüentment ateses són:
- Trastorns de la parla (disfèmia, dislàlia, disàrtria).
- Alteracions de la veu (disfonies congènites, orgàniques o funcionals).
- Trastorns del llenguatge. Retards simples, específic (TELL) i greus del llenguatge.
- Trastorns de l'audició (pèrdues lleus, hipoacúsies).
- Alteracions miofuncionals (deglució atípica, disglòssies).
- Alteracions neurològiques (disàrtries, afàsies, disfàsies).
Dubtes
Preguntes més freqüents
Quan he d'anar al psicòleg?
- Quan tenim un sentiment general de malestar com a angoixa o tristor sense un motiu aparent.
- Quan no comptem amb recursos suficients per a fer front als problemes quotidians i apareixen sentiments d'irritabilitat, desmotivació, cansament inusual o insomni.
- Quan tenim sensació d'impotència per afrontar situacions difícils: ruptures o separacions, mort d'un èsser estimat, acomiadaments, malalties greus, etc.
- Quan apareixen símptomes que produeixen malestar i incapaciten per a la vida quotidiana: obsessions, ofecs, crisi d'angoixa, plors incontrolats, etc.
Com puc saber si el meu fill té dificultats d'aprenentatge?
- Troba dificultats a l'hora d'aprendre els colors i les formes.
- Confon els nombres i les lletres.
- No acaba d'aprendre bé els dies de la setmana o els mesos de l'any.
- No pot ordenar les seves idees i s'expressa de manera poc clara i entenedora.
- Fa gargots o formes sense sentit quan els companys de la seva edat fan dibuixos i lletres.
- Li costa d'aprendre la mecànica de les operacions matemàtiques bàsiques.
- No pot explicitar en quin moment del dia s'hi troba.
- Té dificultats per a seguir dues o tres instruccions seguides.
- Desconeix el vocabulari més habitual.
- Es distreu amb facilitat i passa contínuament d'una activitat a una altra.
- No comprèn el que llegeix.
- És molt inquiet, es distreu i no pot mantenir l'atenció sobre una activitat.
Quan he de portar al meu fill al logopeda?
- Triga més temps a començar a parlar que els altres nens.
- Parla de forma inintel·ligible i li costa pronunciar alguns sons.
- El seu vocabulari és molt reduït i no troba la paraula adequada per a expressar-se.
- A vegades no entén el que se li diu.
- No pot mantenir una conversa perquè utilitza un llenguatge "telegràfic".
- Mostra dificultats d'orientació per saber d'on ve el soroll o la veu.
- Parla fora de context o amb veu molt alta o molt baixa.